2010. március 2., kedd

Dublin

Dublin mostantól az egyik kedvenc városom ezen a Földgolyón. Egy ilyen utazás után döbben csak rá az ember, hogy mennyi jó hely lehet még a Földön azon a pár helyen kívül, ahol már járt. Nekem személy szerint nagyon bejött Írország. Megfogott a táj, a hangulat, az emberek, a kultúra, a sör és minten, ami ebből a kellemes országból árad.

Ha valaki előzetesen megkérdez még Magyarországon, hogy szerintem mi a különbség Hollandia és Írország között, maximum annyit tudtam volna válaszolni, hogy különböző időzónában vannak.
Hát hatalmas a különbség. Főleg fél év Hollandia után hatalmas. Megérkezésünk estéjén olyan kultúrális és érzelmi sokkot éltem át, amilyet még sosem éreztem - igazából nem is gondoltam, hogy van ilyen. Delft egy pici izolált mikroközösségnek tűnik Dublin fényében, ahol csak férfiak élnek, és ők is csak csöndesen otthon ücsörögnek az üres estéken, a város pedig teljességgel kihaltnak tetszik a nap minden órájában. Ehhez képest Dublinban irtózatos sebességgel száguld az élet, hangos, illatos, tele van szebbnél szebb lányokkal, és Guiness íze van. Igazi világváros érzés, az általam ismert városok közül talán Berlinre és Budapestre hasonlít a legjobban. Az írek nagyon kedvesek, csöppet sem kimértek ellentétben a hollandokkal, szeretnek bulizni, haverkodni, idegenekkel társalogni. Van 2000 kocsmájuk Dublinban, nem kell minden nap ugyanoda járniuk. A legöregebb kocsmájuk több mint 600 éves. A Guiness mindenhol irtó drága, 5 euró/pint +- 50 cent. Általában jellemző Dublinra, hogy irtózatosan drága, nem csak a sör, de az étkezés is, még a szupermarketben is minden sokkal drágább, mint akár itt Hollandiában.

Megérkezésünkkor nagyon szerencsések voltunk, minden gördülékenyen ment, mint a karikacsapás, vonat, vonat, reptér, repülő, reptér, első pint Guiness, busz, szállás. A szállás felé közeledve mondam is Nikosnak, hogy eddig csodálatosan sikerült minden, már csak megfelelő szobatársak kellenének. Ő felvázolta hogy biztos 8 db szőrös börtönlakóval leszünk egy szobában, szóval ne reménykedjek. Én bíztam a szerencsénkben, egy ilyen szép napot csak nem lehet így befejezni. Amikor benyitottunk a 10 ágyas szobánkba este 8 óra felé, bőröndöstűl kabátostúl teli szájjal vigyorogtam Nikosra, aztán a 8 db 20 év körüli lányra, akik első este a szobatársaink voltak. Ezek után az este hasonló sikerekkel folytatódott Dublin belvárosában, és reggel 6 körül életem egyik legjobb napját zártam az ágyamba zuhanva.
A partizáson kívül nappal természetesen megpróbáltunk minden fontos POI-t (point of interest) megtekinteni, sikerült eljutni a National Gallery of Ireland-be, a Trinity Collegba, az Old Jameson Brewery-be, megtekintettük az összes hidat, a Guiness negyedet, a legtöbb templomot, katedrálist, a nevezetes kocsmákat. Egy nap kirándultunk a Wicklow Mountanisben, ami gyönyörű szép hely. Jártunk Greystonesban, Brayben, Glendaloughban. Elmentünk megnézni Eoin régi egyetemét az United College of Dublint.

A kirándulás képeit megtekinthetitek a picasa albumomban (link baloldalt a menüben).

Összességében nagyon élveztem ezt a nyaralást, igazi felüdülés volt végre hegyeket látni, sok ember között lenni, hangos klubban bulizni és nem utolsó sorban angolul beszélni igazi angol anyanyelvű emberekkel. Mielőtt valaki belémkötne: Írországban az ír és az angol is hivatalos nyelv, írül a populáció kb 10%-a tud, és a feliratok angol és ír nyelven vannak mindenhol. Valamint az angol ír akcentussal a legkirályabb a világon.

5 megjegyzés:

  1. Akkor ezért az egyik kedvenc filmed az In Bruge, mert Colin Farrel ír akcentusú :D

    VálaszTörlés
  2. Pedig allitolag altalanos + kozepsuliban mindenkinek kotelezo irul tanulni, de ugy tunik, ezt hasonlokepp fogjak fel mint szuleink az orosz oktatast. :)
    Jaes az ir angol tenyleg szep, en eddig inkabb american semminthogy british pa'rti voltam, de Paul (volt kollega) meggyozott rola, hogy az ir szebb hangzasu mint mondjuk a birminghami.

    VálaszTörlés
  3. Írországban az ír kisebbségi nyelvnek számít.

    VálaszTörlés
  4. Utánanéztem a wikipedián és az ír nem kisebbségi nyelv, hanem egyenrangú hivaltalos nyelv, amit kevesebben beszélnek, mint a másik hivatalos nyelvet (angolt). Tényleg kötelező általános és középsuliban tanulni, de még így is csak a népesség 40%-a érzi magát kompetensnek írül. Eoin szerint kb 10% tud tnylegesen írül, és még kevesebb beszéli néhanapján.

    VálaszTörlés
  5. "megtekintettük az összes hidat"
    ...:) kellemes berlini emlékek :)....

    VálaszTörlés