Mostanában azt vettem észre magamon, hogy nagyon ingerlékeny lettem. Hiába próbálok türelmes lenni, nem megy. Minden apróság felidegesít, és nem tudom megfelelő empátiával kezelni a váratlanul jött helyzeteket. Nem jó jelek ezek, ugye a stresszre utalnak.
Pedig 1-2 hete már egész jól éreztem magam, nem voltak ilyen gondok. Sikerült lazán intézni a bokros teendőket, a levegőben tartani a sok labdát. Valami megváltozott az utolsó héten, és már igencsak nagyokat ütögetek a félrement labdákba. Már csak 10 nap, és utána jöhet a kikapcsolódás. Csak éljem túl ezt a 10 napot.
----------------
Először arra gondoltam, hogy kiteszem ide a diplomamunkám magyar nyelvű összefoglalóját, de rá kellett jönnöm, hogy a nem építőmérnök olvasók egy szót sem értenének belőle, és még szép ábrák sincsenek benne. Ehelyett kiválasztottam pár képet, amik talán jobban elmesélik, hogy miről van szó.
Skarv FPSO
Egy durván 300 m hosszúságú tengerjáró hajó, ami olajat hoz a felszínre a tengerfenékből. A tetején nagyon sok csővezeték, és egyéb eszköz található, ami használható kőolajat eredményez.
P500 modul
Az egyik modul tartószerkezete. Ebbe van bepréselve a sok mechanikai eszköz, meg csővezeték, centifugák, stb. A cégnek ezt a modult kell megterveznie A-tól Z-ig. Kb 20x40 m alapterületű.
Lehajlási alak forgató gyorsulás hatására
Ahogy a hajót mozgatják a hullámok a tengeren, a modul szerkezetében igénybevételek keletkeznek. A hullámok azért különleges terhelés, mert gyorsulási komponensük is van a szerkezetre nézve. Ezt nehéz modellezni, mert elég összetett. A fenti ábrán épp azt látjuk, hogy mi történik, ha a hajó oldalirányban "billeg".
Az egyik csomópont részletes modellje
Ám minket nem is ez érdekel igazából. A szerkezetet sokkal közelebbről kell megvizsgálni, egészen milliméteres nagyságrendben. Ez a modell egy nagyon precíz számítást tud végrehajtani, azt mondja meg, hogy bizonyos terhelés hatására milyen feszültségek keletkeznek a szerkezeti csomópontban. Az ábrán azt látjuk, hogy milyen az alakja a csomópontnak ha hajlítónyomaték terheli a felső acél csöveket.
Feszültségkoncentráció egy hegeszési varrat közelében
És itt van a lényeg. Az ábra a csomópont egyik pici részletét mutatja, ami a felső acélcsövek csatlakozása a fura alakú csomólemezzel. Ezek össze vannak hegesztve, és a hegesztési varrat közelében feszültségkoncentráció keletkezik, ami hosszú távon tönkreteheti a szerkezetet. Na ezt kell minnél jobban meghatározni. A viszonyítás kedvéért: egy háromszög kb 20 mm oldalhosszúságú.
Hello! Ez nagyon érdekesnek tűnik, mindig izgalmasnak találom a kvantitatív modellek számítógépes szimulációját. Ilyenekkel dolgozom én is, csak ugye más alkalmazási területen - ilyen szerkezeti modellezésről még nem láttam képeket.
VálaszTörlésAzt jól érzékelem, hogy itt parciális differenciálegyenletek megoldásáról van szó finite element methoddal? Emiatt vannak a háromszögek, egy folytonos színátmenet helyett, ugye?
Azt jól látom, hogy a háromszögek mérete adaptív, hogy az kritikus területek környékén sűrűbben helyezkedjenek el?
Szia Beni!
VálaszTörlésIgen, ez FE modellezés. Maga a probléma, hogy feszültséget kell meghatározni terhelés hatására egy rendszerben, a klasszikus mechanikában parciális és közönséges differenciálegyenletekkel történik, erről rengeteget olvashatsz a neten is. Az analógia az elektromos és mágneses rendszerekkel nagyon érdekes, ezt sosem szokták nálunk sem hangsúlyozni, pedig engem is nagyon érdekelne.
Az FE módszer nem egészen ezeket az egyenleteket használja, erre külön eljárás van kifejlesztve, egy egész tudományág foglalkozik vele, na meg rengeteg professzor az egyetemeken - engem sosem vonzott különösebben, hogy jobban megértsem.
A képeken amúgy 10 pontos tetrahedron végeselemeket látsz, csak ugye a belső csúcs nem látszik, csak a külső oldal. A színátmenet folytonos, de azt már csak az eredményekből számolja hozzá a program. És igen, a kritikus terület közelében sokkal sűrűbb a háló, mert szükség is van rá :)
Ha érdekel, majd küldök valami anyagot a szerkezeti használatról, bár nem tudom hirtelen, hogy van e jó összefoglalásom.